Exploitatie-nr.

Uitleg club-exploitatienummer


informatie van het bestuur


ACF beleid met betrekking tot het club-exploitatienummer.

Het zal zo langzamerhand bij iedereen wel doorgedrongen zijn dat er vanaf 1 januari andere regels gelden voor drones. Het eerste en belangrijkste is daarbij dat onder drones alle op afstand bestuurde vliegende toestellen bedoeld worden dus ook modelvliegtuigen en modelhelicopters. 

Dat houdt in dat iedereen die een modelvliegtuig, -heli of multicopter bezit vanaf 1 januari 2020 een exploitantennummer moet hebben aangevraagd bij de RDW. Dit nummer moet op ieder toestel dat in uw bezit is worden aangebracht. Dat mag met een etiketje op een zodanige manier dat het etiket met het nummer (van 16 posities), zonder gebruik van gereedschap zichtbaar kan worden gemaakt. Dus buiten op het toestel of onder een klepje dat zonder gereedschap kan worden geopend.

Zolang je op het modelvliegveld van de club vliegt is dat het enige wat verplicht is.
Een vliegbewijs en het bijbehorende examen is niet verplicht als u vliegt in clubverband.

In de media wordt ook over een zogenaamd “club-exploitatie nummer” gesproken.
Aan de hand hiervan zijn er vragen aan het bestuur gesteld of ACF ook een club nummer aan gaat vragen waar op gevlogen kan worden en dat alle leden dit nummer dan kunnen gebruiken om op hun toestel aan te brengen. 

Dit moet wellicht even uitgelegd worden. 

De kreet “club-exploitatienummer” bestaat eigenlijk niet. Dit is een optie bedoeld voor brandweer, politie, bedrijven en professionele drone firma’s die dan hun hele vloot zo van een registratie kunnen voorzien. De gedachte hierachter is dat deze instelling dan eigenaar is van de drone en verantwoordelijk is voor de aankoop, het onderhoud en de verzekering van de toestellen en dat hun werknemers dan alleen de vliegvaardigheid inbrengen.

Het zal duidelijk zijn dat dit voor een modelvliegclub niet op kan gaan. Bij een calamiteit met een toestel dat het exploitantennummer van de club draagt is de club wettelijk aansprakelijk en deze verantwoording kan de club niet dragen dus moeten we dat niet willen. 

Dit moet gezien worden als het uitlenen van je auto aan de buurman. Rijdt de buurman met uw auto dus met uw kenteken door rood dan zal brief van het CJIB bij u op de mat vallen.

Vandaar dat het bestuur heeft besloten dat alle leden hun eigen exploitantennummer moeten aanvragen voor de eigen vloot. 
Het bestuur en dus de club gaat er van uit dat u hier op zelfstandig wijze aandacht aan schenkt en het onderwerp u eigen maakt. De controle en verantwoording hiertoe ligt bij de leden zelf. Wij zullen u hooguit informeren.

Wellicht overbodig maar hier op de website van de club staan onder het kopje “info” allemaal links naar sites van de overheid, de RDW en ook buitenlandse pagina’s voor het volgen van een gratis online cursus in Engeland, Oostenrijk, of Duitsland voor het A1-A3 vliegbewijs dat u nodig zult hebben als u gaat “wild vliegen” dus niet in clubverband en buiten het modelvliegveld.

Ook al heeft u de online training en examen niet perse nodig om in clubverband te blijven vliegen echter is het wel leuk en informatief om de training eens te doorlopen.

Share by: